Van angst naar vertrouwen

In de oertijd was angstig zijn voor de mens een levensreddende reactie.

Wanneer je oog in oog met een leeuw stond bijvoorbeeld

Wij weten nu dat leeuwen in die tijd ook niet overal op aarde rondliepen, dus de kans dat je toen een leeuw zag, was kleiner dan nu, omdat mensen zich niet zo ver konden verplaatsen. In deze hectische tijd met het toegenomen aantal mensen op aarde, zijn de meeste mensen chronisch angstig en hebben dat vaak niet eens door. Op de automatische pilot gaan ze maar door totdat er klachten en ziekten ontstaan. Is dat nodig? Dikke NEE! Je kunt ook zonder die stress door het leven gaan, want negatieve stress wordt veroorzaakt door negatieve gedachten en gevoelens. Vaak als reactie op situaties.

Inmiddels zijn mensen wel bekend met stress en de gevolgen. Om er vanaf te komen is een ander verhaal. Omdat we van kinds af aan geconditioneerd zijn op angst, is het voor de meesten lastig verandering te brengen in denken en voelen, laat staan controle te krijgen over hun gedachten en ze zelfs te stoppen.

Ja, dat is mogelijk en geloof me dat is heel fijn.

Dat maakt dat je je krachtig voelt, overzicht hebt en weer rust geeft. Hierdoor kun je veel beter reageren op situaties en je gedrag onder controle houden.

“Controle hebben over je gedachten en gevoelens, dat maakt je krachtig, geeft je overzicht en rust”

Wanneer je leert om controle te krijgen over je gedachten en gevoelens krijg je grip op je leven in plaats van dat ” alles jou overkomt”

Dan leef je niet voortdurend uit angst, maar in vertrouwen. Vertrouwen dat het leven je precies geeft wat je graag wilt hebben en ook nodig hebt. Dat klinkt als toveren, misschien is het dat ook een beetje. Want wanneer een tovenaar tovert, concentreer hij zich op dat wat hij tevoorschijn wil toveren toch?

Gelukkig kan ik je dit wetenschappelijk uitleggen dat het ook zo werkt.

Dat wat je aandacht geeft groeit.

En daar zit het nou precies in! Want wat geef jij de hele dag aandacht? Tijdens die 15.000 gedachten?

Meestal is dat juist:

Wat je niet wilt

Wat je niet hebt

Wat je niet kunt

Wie je niet wilt zijn

Wat je niet wilt meemaken

Dat het nooit zo zal zijn zoals je wilt dat het zal zijn.

Dit komt er op neer dat je telkens benoemt waar je bang voor bent en dat hoeft niet met deze woorden te zijn. Het zit namelijk vaak verborgen. Vaak ben je je helemaal niet bewust hiervan, het zijn heel veel overtuigingen die zo gewoon voor je zijn, dat het je niet eens opvalt.

Wat denk je wanneer bovenstaande gedachten je focus zijn? Wat krijg je dan?

Juist!

Alles wat je niet wil, niet kunt, niet hebt, niet wilt zijn en niet mee wilt maken. Dat is letterlijk het resultaat van je denken en je voelen.

Want welke gevoelens of emoties horen bij die gedachten?

Frustratie, afgunst, teleurstelling, oneerlijkheid, boosheid, verdriet en nog meer van dit soort gevoelens.

Jij bent met deze gedachten alles behalve blij.

“Dat wat je aandacht geeft groeit”

Ik hoor dan toch nog mensen vaak tegen me zeggen: ” maar dat is toch heel positief dat ik niet ziek wil worden”?

Dat lijkt maar zo, want hoe komt het dat deze mensen zo denken?

Ze kijken naar zieke mensen, hebben er een oordeel over en denken: “dat wil ik niet

Ze blijven maar naar programma’s kijken waar alleen maar ellende van mensen voorbij komt en telkens denken ze: wat ben ik blij dat ik dat niet heb. Als ik dat zou hebben zou ik gek worden, zou zo maar 1 van hun gedachten kunnen zijn. Ze vergelijken zich met deze mensen en herkennen vaak bepaalde gedragen en hoppa! daar komt de volgende angst alweer om de hoek kijken. Diegene is bijvoorbeeld ziek geworden door te veel te eten. Nou dat doe ik ook denken ze dan, dus kan het ook gebeuren dat ik dat krijg. Dus de focus is verlegd naar niet veel eten want dan krijg ik…. En wanneer het dan niet lukt om minder te eten, word de angst alleen maar groter. Zo kom je in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten gevoelens terecht.

Hoe keer je dit dan om?

Door te kijken wat iemand ermee bedoeld.

Wat willen ze namelijk daadwerkelijk?

Ze willen gezond zijn!

En welk gedrag hoort daarbij?

Het gedrag van gezonde mensen!

Kijken wat die mensen doen om gezond te zijn en dat gedrag zelf toepassen op je leven.

Wat zou dan het resultaat zijn?

Juist, je gezondheid neemt toe.

Toch zeggen mensen dan weer tegen mij, ja dat kun jij wel mooi zeggen, zo makkelijk is dat niet. Klopt! Want wanneer je één probleem gaat oplossen, komen er opeens 10 nieuwe problemen bij. Want heb je wel tijd om naar de sportschool te gaan? Heb je de discipline daarvoor? Het geld? Hoe voel jij je wanneer je met je overgewicht tussen meerdere mensen met een gezonde BMI gaat bewegen? Hoe voelt het überhaupt om te bewegen, voelt dat prettig? En je eetgewoonten aanpassen? Ga je dan opeens een dieet volgen? Nou dan ben je enthousiast, ga je je eerste boodschappen voor het eerste recept halen en kun je 2 van de 5 ingrediënten al niet aankomen? Wat dan? Weer naar huis een ander recept uitkiezen?

Nog veel belangrijker: Geloof je ook echt dat het je gaat helpen?

Meestal gooien overtuigen alweer roet in het eten.

En niet alleen die van jezelf, denk aan je volslanke tante die telkens zegt: “Op jouw leeftijd lukt het toch niet meer om af te vallen” waar ze zichzelf natuurlijk lekker achter verschuilt.

Heeft het echt voordelen om je denken en gevoelens te veranderen?

Heb ik echt invloed op mijn omstandigheden?

Tijdens een lezing leg ik je de exacte werking van gedachten en gevoelens uit

Op een wetenschappelijk begrijpelijke manier, met makkelijke toepassingen, zodat je direct resultaat hebt.

Lees jij dit en denk je: “Interessant en dat wil ik ook!”

Ik wil ook rust in mijn hoofd!

En controle over mijn gevoelens zodat ik beter reageer in al mijn omstandigheden!

Ik wil invloed op mijn leven!

Ik wil gezond zijn!

Ik wil mijn dromen waarmaken!

Dan kun je dat bereiken door deel te nemen aan de lezing of in de training Mindfulness Plus

Ik noem het: ” de dirigent van je eigen leven zijn “.

%d bloggers liken dit: